Posted in: Warto wiedzieć Poradniki

Sportowe układy wydechowe

Układy wydechowe montowane seryjnie w samochodach praktycznie zawsze są wypadkową kompromisu pomiędzy jak najlepszym wyciszeniem, a nie za dużym obniżeniem mocy. W sportach samochodowych nacisk jest przede wszystkim na jak najlepszą optymalizację osiągów.

Katalizator – niezbędnik każdego nowego układu wydechowego

Zarówno w układach wydechowych montowanych seryjnie w samochodach, jak i tych sportowych znajduje się katalizator. Odpowiada on przede wszystkim za to, aby dany samochód był bardziej EKO. Katalizator pomaga zachować odpowiednią normę emisji spalin, obecnie obowiązującą jest EURO 5. Stosuje się jednak jeszcze katalizatory EURO 4 oraz przygotowane pod najnowsze wytyczne EURO 6. Podobnie wygląda to w przypadku katalizatorów montowanych w sportowych układach wydechowych. Przykłady takich katalizatorów znajdziemy na przykład na stronie RM Motors. Wśród katalizatorów spełniających normę EURO 6 możemy tam znaleźć, chociażby Katalizator sportowy HJS 90 95 0190 EURO 6.

Układy wydechowe

Jeżeli decydujemy się na tuningowanie swojego auta mamy dwie opcje do wyboru w zakresie sportowych układów wydechowych. Podmienić cały układ wydechowy zakupiony w jednym komplecie lub kompletować samemu każdy element osobno. Na stronie RM Motors znajdziemy rozwiązania dla jednych i drugich. Kompletowy sportowy układ wydechowy na RM Motors jest z pewnością opcją bardziej budżetową, skierowaną głównie do tych fanów motoryzacji, którzy chcą nadać swojemu samochodowi bardziej sportowy wymiar, ale zarazem nie mają konieczności zmieniania go na auto rodem z torów wyścigowych, lub nie dysponują większym budżetem. Wśród przygotowanych propozycji znajdziemy takie w przedziale od 4 do 9 tys., wszystko zależy od tego jaki model auta nas interesuje.

Tłumik – czyli redukcja hałasu

Kolejny niezwykle istotny element każdego sportowego układu wydechowego, ale także tego montowanego seryjnie to tłumik. Tłumik odpowiada bezpośrednio za redukcję hałasu emitowanego przez nasz pojazd, który powstanie w wyniku procesu spalania w komorze silnika mieszanki paliwowo-powietrznej. Tłumik najczęściej występuje w kształcie walcowatym, o przekroju eliptycznym lub okrągłym. Można jednak także spotkać tłumiki o innych kształtach, które są specjalnie wytłaczane na dany kształt. Tłumiki zasadniczo można podzielić na trzy następujące rodzaje:

  • sportowe,
  • seryjne, czyli te, które są oryginalnie montowane w samochodach przez ich poszczególnych producentów,
  • oraz custumowe, czyli specjalnie wykonane na zamówienie Klienta.

Downpipe – lepsze przyśpieszanie

Downpipe to jeden z elementów sportowego układu wydechowego, który może występować zasadniczo w dwóch miejscach układu wydechowego:

  • w przypadku samochodów z turbodoładowaniem – zaraz za turbosprężarką,
  • w samochodach z silnikiem wolnossącym – tuż za kolektorem wydechowym.

Downpipe może być wykonany z różnych surowców, między innymi takimi jak:

  • tytan,
  • stal nierdzewna,
  • zwykła stal,
  • stal nierdzewna żaroodporna.

Zastosowanie Downpipe w sportowym układzie wydechowym sprawia, że znacząco poprawia się charakterystyka pracy silnika, dużemu zmniejszeniu ulega tak zwana turbodziura, oraz łatwiej i lepiej silnik wchodzi na obroty. Na stronie RM Motors możemy znaleźć kilka ciekawych propozycji sportowego downpipe do naszego auta.