Bawarska Fabryka Silników – Bayerische Motoren Werke znana dziś powszechnie jako BMW to niezwykle popularny niemiecki producent samochodów i motocykli. Dlaczego więc firma jako swojego logo używa stylizowanego obrazu obracającego się śmigła w barwach Bawarii?
Założyciele
Z Bawarią sprawa jest prosta – to właśnie z tego niemieckiego landu wywodzi się firma i do dziś w Monachium znajduje się jej siedziba. Śmigło z koeli ma swoje korzenie w początkach marki, która u swego zarania wcale nie produkowała aut, a działała w branży lotniczej.
Za założycieli BMW uznaje się dwie osoby: Karla Rappa i Gustava Otto. Ten drugi założył w 1911 r. w Monachium szkółkę lotniczą i fabrykę – Gustav Otto Flugmaschinenfabrik. W 1913 r. powstała fabryka Rappa Rapp Motorenwerke GmbH, produkująca silniki lotnicze. Bayerische Motoren Werke, czyli BMW, funkcjonuje od 1917 r. Duży i niezwykle ważny wkład w początkową działalność firmy mieli Franz Josef Popp (doskonały organizator i zarządca) oraz Max Friz, świetny inżynier, który zaprojektował niezwykle udany silnik lotniczy BMW IIIa.
Początki
Początki BMW nie są jednak wyłącznie pasmem sukcesów. Przeciwnie – firma stawała na krawędzi upadku. Jednak to właśnie niepowodzenia i kryzysy spowodowały, że BMW jest dziś firmą motoryzacyjną, a nie lotniczą.
Wojna spowodowała duże zapotrzebowanie na produkty fabryk lotniczych. Początkowo BMW nie było w stanie w pełni sprostać ogromnemu popytowi, m.in. z uwagi na niedobór wykwalifikowanych kadr i maszyn umożliwiających masową produkcję. Firma mogła jednak liczyć w tej materii na wsparcie państwa. Podczas gdy machina wojenna działała pełną parą, pełną parą działała również fabryka BMW. Wraz jednak z końcem wojny popyt się załamał. Traktat wersalski zabraniał Niemcom produkcji samolotów, a fabrykę na mocy specjalnego dekretu zamknięto.
Zmiany
Produkcję wznowiono jednak dość szybko, bo już w 1919 r. Tym razem nie produkowano już silników lotniczych, a silniki do łodzi, motocykli i innych pojazdów. W przetrwaniu i rozwijaniu biznesu pomagała też produkcja hamulców pneumatycznych dla pociągów. Coraz bardziej firma kierowała się jednak w stronę rynku samochodów osobowych i motocykli. Już w 1923 r. zaprezentowano pierwszy motocykl produkcji BMW – R32 (bardzo udany). Produkcję samochodów BMW rozpoczęło dopiero po przejęciu Fabryki Samochodów Eisenach. Pojazd nazywano Dixi, a produkowano go na licencji Austin Seven.
Autorskim projektem BMW był dopiero model 303 z 1933 r. Samochód cieszył się sporą popularnością, jednak sprzedaż po początkowym sukcesie szybko spadła, głównie z uwagi na wysoką cenę pojazdu. Wynikało to z samego faktu, że model 303 z założenia projektowany był jako bardziej luksusowy i prestiżowy, niż wcześniejszy produkt tej marki. Mimo, że BMW 303 nie był wielkim rynkowym sukcesem, ma istotne miejsce w historii nie tylko jako pierwszy autorski model BMW. Zastosowano w nim bowiem charakterystyczną atrapę obudowy chłodnicy, zwaną dziś „podwójną nerką”, która przyjęła się i nawet obecnie jest znakiem rozpoznawczym marki.
II Wojna Światowa
Firma rozwijała się i weszła w posiadanie trzech nowych fabryk.
Mimo, że BMW coraz śmielej poczynało sobie na rynku samochodów osobowych, historia mała jeszcze zatoczyć koło. Zbliżała się bowiem II Wojna Światowa, w czasie której BMW wróciło do produkcji na potrzeby lotnictwa.
Okres ten kładzie się cieniem na historii marki – choć pamiętając sytuację z końca I Wojny Światowej BMW nie chciało uzależniać swojej produkcji od zapotrzebowania armii, przed włączeniem w tryby nazistowskiej machiny wojennej nie było ucieczki. Przed końcem wojny znaczną część personelu stanowili pracownicy przymusowi. Niemcy ostatecznie przegrali wojnę. Fabryka w Monachium stała w ruinie, a niezwykle istotna fabryka w Eisenach znalazła się po wschodniej stronie żelaznej kurtyny.
Czasy powojenne
Działalność fabryki w Monachium udało się przywrócić, ale zaczynać musiała skromnie i niemal znów od początku. Działając teraz na potrzeby armii USA (naprawy pojazdów), a także zajmując się produkcją części zamiennych i maszyn rolniczych oraz motocykli. Choć już w 1951 r. wyprodukowano następny w historii marki samochód osobowy – model 501, następnie model 502, a także model Isetta (na licencji włoskiej).
Kryzys który nadszedł potem, przyniósł ciężkie czasy dla BMW. Nieomal nie stało się ono wówczas własnością spółki Daimler-Benz AG. Firma podźwignęła się jednak, w czym pomógł model 1500, którego produkcja ruszyła w 1962 r. Projekt ten odniósł on wielki sukces. Jeszcze lepsze lata miały jednak dopiero nadejść. Między 1970, a 1993 r., za czasów sprawowania funkcji przewodniczącego zarządu przez Eberharda von Kuenheima nastąpił nieprawdopodobny rozwój marki.
Firma wielokrotnie powiększała produkcję, budowała nowe fabryki. Były to lata dynamicznego rozwoju, które ugruntowały pozycję BMW na rynku motoryzacyjnym. Do dziś BMW pozostaje ikoną motoryzacji nie tylko niemieckiej, ale i światowej.
Historia BMW trwa nadal. W 1994 r. firma zakupiła angielskiego Rovera (ostatecznie w swoim portfolio pozostawiła jednak wyłącznie markę Mini), a w 1998 r. Rolls-Royce’a.
Współczesność
Obecnie BMW produkuje wiele popularnych modeli, które w nazewnictwie stosowanym przez producenta podzielone są na serie (np. seria 1 – małe auta kompaktowe, seria 3 – klasa średnia, seria 7 – limuzyny). BMW nie przegapiło też mody na SUVy – w palecie marki oznaczone zostały jako seria X, ani na auta elektryczne, w których numer modelu poprzedzany jest literą „i”. Oczywiście nadal produkuje motocykle, a także… rowery.
BMW pozostaje dziś bez wątpienia nie tylko ikoną motoryzacji, ale też znaczącym graczem na rynku motoryzacyjnym. Często dość odważnie i sportowo stylizowane samochody zjednują marce niemałe grono oddanych fanów. Dlatego BMW ma miejsce nie tylko w historii motoryzacji, ale i w jej przyszłości.
Write A Comment