Awaria lub niesprawność samochodu często wiąże się z obowiązkową wizytą w serwisie, lub zakładzie mechaniki pojazdowej. Każdy kierowca wie, że naprawa auta prawie zawsze jest droga i potrafi opustoszyć portfel. Dlatego warto czasem zastanowić się, czy nie lepiej jest samemu wykonać drobne naprawy.
Często przy pomocy podstawowych narzędzi można usunąć awarię i zaoszczędzić trochę pieniędzy. Do usunięcia niektórych problemów wystarczy mieć kawałek miejsca na twardym i równym gruncie. Garaż z dostępem do kanału oczywiście ułatwia sprawę, ale nie jest niezbędny.
Pierwsze czynności do przygotowania się do naprawy
W pierwszej kolejności powinno się ustawić pojazd w bezpiecznym miejscu, gdzie nikomu nie będzie przeszkadzał. Powierzchnia, na której stoi samochód musi być równa, stabilna i twarda. Warto zaopatrzyć się w rękawice ochronne i ubrać jakąś starą odzież. Nawet przy drobnych naprawach mechanicznych można bardzo się ubrudzić i potem mieć problemy z domyciem rąk i ubrań.
Niezbędne narzędzia
Narzędzia i części, jakie będą potrzebne do wymiany końcówek drążków kierowniczych to między innymi:
- – nowe drążki kierownicze,
- – klucz do odkręcania kół z dodatkową rączką przedłużającą ramię klucza,
- – szczotka druciana,
- – zestaw kluczy płaskich,
- – młotek obuchowy z dwóch stron płaski,
- – młotek zwykły,
- – odrdzewiacz w aerozolu,
- – smar,
- – podnośnik (najlepiej hydrauliczny),
- – podpory zabezpieczające.
Wymiana drążków kierowniczych krok po kroku
Krok 1
W pierwszej kolejności powinno się ściągnąć koło. W tym celu najlepiej jest najpierw poluzować śruby mocujące a później przy pomocy podnośnika unieść całe auto do góry. Gdy koło oderwie się już od podłoża, trzeba zabezpieczyć pojazd przed niekontrolowanym zsunięciem się z podnośnika. W newralgicznych miejscach należy podłożyć podpory zabezpieczające. Gdy pojazd jest bezpieczny i nie grozi mu upadek, to można odkręcić śruby mocujące i zdjąć koło.
Krok 2
Po zdjęciu koła ma się swobodny dostęp do końcówki drążka. Przy pomocy szczotki drucianej trzeba wyczyścić z brudu i rdzy miejsca mocujące. Aby odkręcenie końcówki poszło bez problemu, warto spryskać mocowania odrdzewiaczem. Po kilku sekundach można przystąpić do odkręcania uszkodzonego elementu.
Oczywiście końcówka drążka łatwo nie wyjdzie z nasady mocującej przy kole, dlatego trzeba użyć dwóch młotków w celu wybicia końcówki. Jeden młotek przystawia się do nasady (obuchowy), a drugim trzeba wykonać energiczne uderzenie. Gdy końcówka wyleci, to można ją odkręcić z drążka kierowniczego.
Krok 3
Nową końcówkę trzeba wkręcić w drążek kierowniczy i skontrować śrubą znajdującą się na gwincie. Drugi koniec końcówki wkłada się w nasadę przy kole i dokręca śrubą. Wszystkie gwinty warto nasmarować smarem, aby podczas następnej wymiany wszystko poszło sprawnie. Ostatni etap to przykręcenie koła i opuszczenie samochodu na ziemię.
Czynności po wykonaniu naprawy
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego trzeba udać się do mechanika zajmującego się ustawianiem zbieżności kół. Jazda z niewyregulowaną zbieżnością doprowadzi do szybszego zużywania się opon i do złej trakcji. Auto może mieć problemy, aby poruszać się wzdłuż osi jezdni. Usługa ustawienia zbieżności w zależności od pojazdu kosztuje od 50 do 200 zł.