To, czego nie widzisz, nie oznacza, że nie istnieje. Korozja podwozia to powszechny problem. Czy pamiętasz, kiedy ostatni raz dokonałeś konserwacji lub dokładnego przeglądu podwozia? Wielu kierowców zapomina dziś o tej usłudze, nie mając świadomości, jak szkodliwa dla pojazdu jest korozja.
Bądź czujny
Nabywając pojazd, zwracamy najczęściej uwagę na karoserię nadwozia, tj. na rdzę na nadkolach i progach, gdyż nie prezentuje się to dobrze. Brak korozji na nadwoziu nie powinien uśpić Twojej czujności. Rdza pojawia często się od spodu auta.
Zardzewiałe elementy zawieszenia i uszkodzona blacha powodują zagrożenie podczas jazdy. Rdza w okolicy wahacza może spowodować jego urwanie, a wraz z nim koła. Jeśli rdza objęła ramę pojazdu, podłużnicę oraz mocowanie tylnego zawieszenia, naprawa takiego auta jest nieopłacalna. Jeśli kupujesz kilkuletni pojazd, niezbędnym elementem jego oględzin jest sprawdzenie stanu podwozia na kanale, gdyż najbardziej na korozję narażone są kilkuletnie pojazdy. Wtedy prace konserwacyjne zalecane są średnio co 3 lub 4 lata.
Prace konserwacyjne
Różne warunki atmosferyczne takie jak deszcz, śnieg i wilgoć wpływają negatywnie na stan karoserii. Zbliża się zima. Na drogi wyruszą piaskarki. Również piasek i sól sprzyjają korozji i ścierają wcześniej nałożone substancje ochronne. Konserwację zaleca się przed okresem jesienno-zimowym, najlepiej wiosną.
Prace konserwacyjne możesz wykonać sam, tylko należy pamiętać, że jest to proces wieloetapowy i wymaga specjalnego przygotowania. Wymagane są odpowiednie warunki, takie jak suche pomieszczenie z odpowiednią temperaturą powyżej 20 stopni oraz kanał samochodowy. Zaopatrzyć się należy w odpowiednie narzędzia oraz środki. Jeśli nie czujesz się na siłach, zleć zadanie warsztatowi samochodowemu.
Od czego zacząć?
Na czym polega konserwacja i jakie są jej etapy? Odpowiednie zabezpieczenie podwozia to ochrona przed zanieczyszczeniami i korozją. Niektóre marki samochodów są szczególnie podatne na rdzę np. mazda. Karoseria nieocynkowana ulega szybszej degradacji. Pierwszy etap pracy to dokładne umycie powierzchni i jej oczyszczenie. Jeśli występują ogniska rdzy, należy je usunąć.
Czasem niezbędne jest wspawanie fragmentów nowej blachy. Całość powinna zostać odtłuszczona, a następnie pokryta substancją z cynkiem (blokuje dalszy rozwój korozji). Konserwacji dokonuje się przy użyciu specjalnych wosków i mas bitumicznych, które są rozprowadzane pistoletem lub pędzlem. Popularnym środkiem ochronnym jest tzw. baranek, ze względu na charakterystyczną konsystencję. Zawiera w składzie żywicę syntetyczną. Jest wysoko odporny na ścieranie i doskonale chroni przed zewnętrznymi czynnikami.
Na rynku dostępny jest w postaci sprayu, co wpływa na wygodę aplikacji. Warto wybrać sprawdzony i zaufany warsztat. Nakładanie środków konserwujących na ogniska rdzy mija się z celem i jest stratą czasu i pieniędzy.
Systematyka
Auta osobowe po kilku latach użytkowania powinny być sprawdzane co roku. Najbardziej narażone na korozję są pojazdy terenowe i dostawcze, poruszające się w trudnych warunkach.
Po każdej zimie zalecane jest dokładne umycie podwozia. Dzięki tej czynności usuniemy różne zanieczyszczenia- nie tylko błoto, ale też sól i inne substancje.
Auto może nie przejść corocznego przeglądu technicznego, jeśli korozja karoserii jest zaawansowana. Konserwacja podwozia przedłuża żywotność pojazdu, wpływa na jego bezpieczeństwo, a tym samym na estetykę.